روزی روزگاری در جنگ/تاریخچه فرانچایز Call of Duty

نوشته شده توسط:مهدی امجدیان | ۵ دیدگاه

 

روزی روزگاری در جنگ/تاریخچه فرانچایز Call of Duty 


 

روزی روزگاری در جنگ/تاریخچه فرانچایز Call of Duty 

 

سالها قبل بعد از تجربه کردن عنوان مدال افتخار از شرکت EA GAMES و اتمام سه گانه آن بر روی پی سی خیلی گیج و سردرگم شده بودم. مدام بازیهای هم سبک آن را تجربه میکردم و به هیچ عنوان آن عناوین نمیتوانستند جای خالی مدال را برای من پرکنند. مدام به این مغازه و آن مغازه, این سایت و آن سایت رجوع میکردم تا بلکه شاید روزنه امیدی پیدا شود و عنوانی هم سبک بازی مدال افتخار پیدا شود و بتواند مانند آن عظمت جنگ را بمن نشان دهد و مدتها مرا غرق خود سازد. اما تمام این جستجو ها بی نتیجه بود! بدجوری کلافه بودم. تا اینکه بعد از مدتی به مغازه ای رفتم و پک یک بازی را دیدم که تصویر روی آن نشان از یک عنوان جنگ جهانی دوم دیگر داشت. از فروشنده درخواست بازی را کردم و پس از گرفتن آن در دستانم شروع به کند و کاو و پشت و رو کردن نوشته ها و تصاویرش نمودم. تصاویر داخل بازی بدجوری دل مرا برد, گویا نسخه جدیدی از بازی مدال قرار است بر روی صفحه مانیتور من نقش ببندد! پک را گرفتم و به منزل آوردم. پس از نصب بازی شروع به تجربه عنوان جدیدی با نام ندای وظیفه کردم. تا مدتها محو قدرت گیم پلی بازی بودم. نبرد در سه جبهه بریتانیا, آمریکا و روسیه بدجوری مرا مسحور خود کرده بود. سلاح های زیبا, شخصیت های تو دل برو و خلاصه کلی مرحله متنوع و زیبا با چاشنیهای مخفی کاری,نبرد با تانک,اسنایپر و…بعد از اتمام بازی امیدم برای انتشار نسخه های جدیدی از آن کماکان برقرار بود. مدال از یادم رفته بود و اینبار به جای مبارزه در دل دشمن به تنهایی, با یاران و هم تیمی ها بود که باید به دل دشمن میزدیم و آن را شکست میدادیم. با این بازی وارد فاز جدیدی از دنیای جنگ جهانی دوم شدم و پس از تجربه این بازی, نوستالوژی من برای عنوان جنگ جهانی دوم از نشان افتخار به فریاد افتخار تغییر یافت. این بازی اینقدر پر قدرت وارد عرصه رقابت شد که دیگر تا همین چند وقت پیش که نسخه ای بازی مدال افتخار منتشر شد نتوانست جای این بازی را در دلم پرکند و مدال افتخار برای من برای همیشه درون صندوقچه خاطرات قلبم قرار گرفت و خاک خورد تا شاید روزی دوباره با دست کشیدن بر سر و رویش بتواند دل مرا برباید… در ادامه مطلب...

 

روزی روزگاری در جنگ/تاریخچه فرانچایز Call of Duty 

 

سالها قبل بعد از تجربه کردن عنوان مدال افتخار از شرکت EA GAMES و اتمام سه گانه آن بر روی پی سی خیلی گیج و سردرگم شده بودم. مدام بازیهای هم سبک آن را تجربه میکردم و به هیچ عنوان آن عناوین نمیتوانستند جای خالی مدال را برای من پرکنند. مدام به این مغازه و آن مغازه, این سایت و آن سایت رجوع میکردم تا بلکه شاید روزنه امیدی پیدا شود و عنوانی هم سبک بازی مدال افتخار پیدا شود و بتواند مانند آن عظمت جنگ را بمن نشان دهد و مدتها مرا غرق خود سازد. اما تمام این جستجو ها بی نتیجه بود! بدجوری کلافه بودم. تا اینکه بعد از مدتی به مغازه ای رفتم و پک یک بازی را دیدم که تصویر روی آن نشان از یک عنوان جنگ جهانی دوم دیگر داشت. از فروشنده درخواست بازی را کردم و پس از گرفتن آن در دستانم شروع به کند و کاو و پشت و رو کردن نوشته ها و تصاویرش نمودم. تصاویر داخل بازی بدجوری دل مرا برد, گویا نسخه جدیدی از بازی مدال قرار است بر روی صفحه مانیتور من نقش ببندد! پک را گرفتم و به منزل آوردم. پس از نصب بازی شروع به تجربه عنوان جدیدی با نام ندای وظیفه کردم. تا مدتها محو قدرت گیم پلی بازی بودم. نبرد در سه جبهه بریتانیا, آمریکا و روسیه بدجوری مرا مسحور خود کرده بود. سلاح های زیبا, شخصیت های تو دل برو و خلاصه کلی مرحله متنوع و زیبا با چاشنیهای مخفی کاری,نبرد با تانک,اسنایپر و…بعد از اتمام بازی امیدم برای انتشار نسخه های جدیدی از آن کماکان برقرار بود. مدال از یادم رفته بود و اینبار به جای مبارزه در دل دشمن به تنهایی, با یاران و هم تیمی ها بود که باید به دل دشمن میزدیم و آن را شکست میدادیم. با این بازی وارد فاز جدیدی از دنیای جنگ جهانی دوم شدم و پس از تجربه این بازی, نوستالوژی من برای عنوان جنگ جهانی دوم از نشان افتخار به فریاد افتخار تغییر یافت. این بازی اینقدر پر قدرت وارد عرصه رقابت شد که دیگر تا همین چند وقت پیش که نسخه ای بازی مدال افتخار منتشر شد نتوانست جای این بازی را در دلم پرکند و مدال افتخار برای من برای همیشه درون صندوقچه خاطرات قلبم قرار گرفت و خاک خورد تا شاید روزی دوباره با دست کشیدن بر سر و رویش بتواند دل مرا برباید…

call of duty 01

روزی روزگاری در جنگ

چند سالی بود شرکت EA با ساخت عنوان نشان افتخار بزرگی میکرد و توانسته بود با فروش بسیار بالای خود مخاطبین زیادی را نیز گرد خود جمع کند. نقطه عطف بازی نشان افتخار عنوان تهاجم متفقین بود که در کنار نمرات بالایی که از سایتها و مجلات مختلف دریافت کرد توانسته بود فروش بسیار بالایی را برای EA به ارمغان بیاورد. اما امان از اختتلافات درونی که بسیار بدتر از تهاجمات خارجی است!

call of duty 02

اختلافی بین تعدادی از اعضای سازنده عنوان نشان افتخار بوجود آمد و حدود ۲۰ نفر این شرکت را برای تاسیس شرکت INFINITY WARD ترک گفتند. آنها اعضای کلیدی و اصلی بازی نشان افتخار بودند که در شرکت تازه تاسیس خود توانستند اندک ایرادات نسخه مدال را برطرف کنند و عنوانی با همان موضوعیت جنگ جهانی دوم عرضه کنند با این تفاوت که شما میتوانستید بزرگی و عظمت جنگ را بیشتر و بهتر احساس کنید. تم حماسی بازی بسیار پررنگ تر شده بود و اینبار شاهد درگیری در میان هم تیمی هایتان در نبردهای بزرگ مانند استالینگراد در روسیه بودیم. همین موارد در کنار گرافیک دلنشین بازی و همینطور موسیقی بسیار حماسی و باشکوه و یک گیم پلی خوب و روان و شخصیتهای دوست داشتنی توانست خیلی زود نظرات منتقدین را به خود جلب کند و نمرات بالایی را از آنها دریافت کند.

call of duty 03

اکتیویژن راه را یافته بود با عرضه یک بسته الحاقی با نام UNITED OFFENSIVE که بایستی روی عنوان قبلی نصب و اجرا میشد توانست باز هم خوش بدرخشد و فروش خوبی را بدست آورد. اینبار نشانه هدف به سمت کنسولها رفت تا آنها نیز شاهد عنوان FINEST HOUR باشند که نتوانست مانند عنوان تهاجم متحد روی پی سی موفق باشد, ولی باز هم عنوان خوبی از آب درآمد تا کنسول داران نیز از عنوان پر رنگ و لعاب ندای وظیفه بی بهره نباشند. اما با ورود کنسولهای نسل بعد به میدان رقابت نسخه دوم بازی ندای وظیفه عرض اندام کرد. موتور بازی به کلی تغییر کرده بود. بار اولی که ندای وظیفه نسخه دوم را روی پی سی نصب و تجربه کردم با شروع مرحله همچنان دست به موس نمیزدم!

call of duty 06

خیلی برایم عجیب بود که چرا اینقدر بازی شروعش دمو دارد. بازی در یک مرحله تمرینی شروع میشد در روسیه و فرمانده پس از سخنرانی منتظر شلیک شما به اهداف بود. من کماکان محیط را نگاه میکردم و منتظر تماشای یک بازی خوب بودم. کم کم حوصله ام سر رفت و دست به موس بردم تا اینکه با چرخش موس بود که متوجه حضور در مرحله بازی شدم! خیلی برایم زیبا و در عین حال غیر قابل باور بود. جهش گرافیکی بازی بی نظیر بود. انیمیشینهای عالی, جزئیات بی بدیل,صداگذاری بی نقص و وسوسه انگیز, طراحی مراحل بسیار متنوع و حیرت انگیز,جلوه انفجارها عالی و تخریب پذیری خیلی خوب کار شده بود. هوش مصنوعی یک پیشرفت بسیار بزرگ بود خلاصه نسخه دوم بازی هنوز که هنوزه جزو برترین عنوانهای جنگ جهانی دوم بوده است که تابحال تجربه کرده ام!

call of duty 07

پورت این بازی برای نسل قبل بر دوش شرکت TREYARCH بود که به خوبی توانست از عهده مسئولیتش برآید و برای همین به رکن دوم و قطب دوم بازیسازی برای سری ندای وظیفه برای شرکت اکتیویژن درآمد! تریارچ در نسخه فرعی CALL OF DUTY 2 BIG RED ONE توانست داستان واحدی را روایت کند و شخصیت پردازی درستی به بازی بدهد اما به دلیل مشکلاتی در روند روایت داستان و همچنین اشکالات در بخش گیم پلی نوانست امتیازات بالایی را به خود اختصاص دهد. تریارچ وارد نبرد بزرگتر و امتحان بزرگتری شد. ساخت نسخه سوم بازی به آنها محول شد. آنها نیز به خوبی توانستند روند موفقیت آمیز نسخه دوم را تکرار کنند و این نسخه را به خوبی برای کنسولها دربیاورند موتور بازی کماکان همان موتور نسخه دوم بود, ولی تیم سازنده به خوبی توانسته بود از عهده طراحی مراحل و محیطها بربیاید. امتیاز ۸٫ ۸ از سایت گیم اسپات که سخت گیر نیز بود گواه این مدعا هست که این نسخه نیز به خوبی از عهده وظیفه اش برآمده بود. ندای وظیفه به ندای ظیفه اش که همان جا باز کردن در دل مردم و فروش بالا بود ادامه میداد. این سری از بازی با انتشار هر ساله خود به تکراری در زندگی بازیبازان مبدل شده بود و همه از بازی کردن بخش تک و چند نفره آن لذت میبردند.

call of duty 12

نسخه سوم هیچگاه به طور رسمی روی پی سی منتشر نشد ولی چند وقت پیش از طریق شبیه ساز توانستند این بازی را با اندکی باگ و کیفیت پایینتر تکسچرها روی پی سی بیاورند تا پی سی بازان نیز از تجربه آن لذت ببرند. ندای وظیفه هدفی با نام جنگ جهانی دوم را در سر داشت و مدام به آن هدف شلیک میکرد.مراحل بازی تقریبا تمام جبهه های جنگ به جز ژاپن در جنگ جهانی دوم را دربرگرفته بود. مراحلی از ایتالیا,فرانسه,حتی آفریقا,سومالی,انگلیس,آلمان,شهرهای روسیه و… شاید کف گیر ته دیگ خورده بود و یا تز جدیدی در رابطه با مراحل و داستان و اتمسفر این بازی وجود نداشت. تیم اصلی سازنده بازی یعنی INFINITY WARD با مدیران لایق و برتر خود دست به ابتکار جدیدی زدند. مدتها با افرادی که خارج از تیم سازنده بودند و از روی شایعات صحبت میکردند صحبت ها حول تغییر سبک بازی بوجود آمد. بعد, شایعات پیراهن حقیقی بر تن کردند و گفته شد دست به سبک و سیاق بازی زده نخواهد شد بلکه قرار است اینبار بازی, داستانی تروریستی به خود گیرد و به زمان حال بیاید! خیلیها از این موضوع ابراز نگرانی و ناراحتی کردند. خیلیها موافق تغییرات نبودند. اما تیم سازنده اینقدر به کار خود ایمان داشت که به هیچ عنوان به نارضایتی ها تن نداد و به کار خود ادامه داد.

call of duty 05

شخصیتهایی برای بازی خلق شدند. مکانهایی تعریف شدند. داستانی که بویی از مسائل سیاسی بین آمریکا و روسیه داشت را نوشتند. روی موتور جدیدی از بازی کار کردند. سلاحها تماما جدید و جایگزین نسخه های قبلی خودشان که فرسوده و فلنگ دررفته بودند شدند. صداگذاریها وسیعتر,دقیقتر و البته ظریفتر انجام شدند. در کنار سلاح ها وسایل جنگی جدیدی بوجود آمدند,شاهد هلی کوپترها و تانک های جدیدی بودیم. صحنه های نبرد مملو بود از نور لیزرهای اسلحه ها و خلاصه لباسهای جنگی متنوع و کاملا جدید. دیگر قرار نبود سیل عظیمی از جمعیت به سوی یک تیربار روانه شوند تا بلکه تعدادی دیده نشوند و جان سالم به دربرند و خلاصه قصد جان آن تیربارچی را بکنند. نه خیر. اینبار دستورات دقیق داده میشد. نفرات کمتر بودند ولی باهوشتر,دقیقتر و با استراتژی بهتر. نسخه جدید بازی با نام CALL OF DUTY4:MODERN WARFARE در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. منتقدین لب به ستایش گشودند. مخاطبین هاج و واج مانده بودند از این همه تغییرات درست و به جا و جالب. واقعا تجربه بسیار خوب و زیبایی بود این بازی. مراحل مخفی کاری در دل دشمن, بی نظیر طراحی شده بودند. شوخی های بین شخصیتها. مرحله اسنایپر بازی یکی از بیادماندنی ترین مراحلی بوده است که تابحال در بازیهای شوتر رقم خورده است. پی سی و کنسولهای نسل جدید هدف انتشار این بازی بودند. اما گویا این عنوان جنگ مدرن تک قسمتی نبوده است و قرار است در سه بخش به مخاطبین عرضه گردد. داستان بازی به اندازه کافی جا برای کش دادن و آب بستن داشت. شخصیت منفی از بین میرفت دیگری جایگزین آن میشد.

CALL OF DUTY 13

بعد از انتشار نسخه جنگ مدرن اینبار باز هم نسخه جدیدی به دستان تریارچ ساخته شد. عنوانی با نام جهان در جنگ. اما قرار نبود ادامه ای بر جنگ مدرن باشد و یا حتی قرار نبود بازی باز هم میدان نبرد مدرن را به تصویر بکشد. قرار بود بازی باز هم جنگ جهانی دوم را درنوردد. اینبار میدان ژاپن که در نسخه های قبلی حضور نداشت به میدان آمد و خوش هم درخشید. اضافه شدن سلاح های جدید همچون سلاح آتش افکن. شخصیت های دوست داشتنی و جدید و جالب. مراحل بسیار متنوع و زیبا حتی در خاک آلمان. وجود شخصیت بسیار خوب رزنو در بازی که بعدها به اندازه کافی از آن استفاده شد از نقاط قوت بازی بود. اینبار هم بازی امتیازات خوبی را دریافت کرد! بخش مولتی پلیر بازی مدی با نام NAZI ZOMBIES داشت, که هنوز که هنوزه هم مخاطبین خاص خودش را دارد!

call of duty 10

بعد از تریارچ نوبت به قدرت نمایی مجدد INFINITY WARD با عنوان جنگ مدرن ۲ شد. هر چه از قدرت قنی و زیباییهای مراحل و ماموریتهای متنوع این بازی بگوییم الحق که کم گفتیم. بازی بسیار به مذاق طرفداران و منتقدین مجددا خوش آمد. گرافیک فنی بازی چیزی فراتر از جمله احسنت و آفرین را دربرمیگرفت. درگیریهای بازی بسیار زیبا و جالب از آب درآمده بودند.شخصیت منفی بازی نیز(ماکاروف) بسیار بدمن خوب و باهوشی برای این بازی تعریف شده بود. مراحل برفی بازی هنوز که هنوزه نوستالوژی عجیبی برای بنده دارد. بی نظیر طراحی شده بود. رد پاهای باقی مانده بر برف,بخاری که از دهان افراد بیرون می آمد. سوار اسنوموبیل شدن و تعیقیب و گریزها, همه و همه عالی طراحی شده بودند.

XBOX_360_OWP_v4.5.indd

بعد از جنگ مدرن ۲ بود که متاسفانه دو مدیر لایق شرکت INFINITY WARD یعنی آقایان جیسون وست و وینسنت زامپلا به دلیل اختلافات مالی با شرکت ACTIVISION از این شرکت جدا شدند و این بار استودیوی مستقلی را به نام Respawn تاسیس کردند و با همکاری شرکت EA GAMES بر روی عنوانی که این روزها بر سر زبان همه افتاده یعنی Titanfall کار میکنند. همگان از این جدایی نا امید شدند و میدانستند هر تیم موفقی نیازمند مدیر متبحر و لایقی است که آن تیم را درست و به جا هدایت و راهنمایی و سرپرستی کند. سکوت حکم فرما شد تا نسخه جدیدی از شرکت اینفینیتی وارد منتشر شود و ببینند که ماجرا از چه قرار شده است. اما اینبار نوبت به قدرت نمایی مجدد تریارچ بود که با عنوانی با نام بلک آپس به جنگ سرد برود. این عنوان شاید بشود گفت محبوبترین عنوان در بین طرفداران ندای وظیفه است. بیان یک داستان بسیار زیبا,با چاشنی خشونت,خیانت,انتقام,شجاعت و دلاوری, همه و همه از برتریهای این سناریو قدرتمند بود. روایتی بسیار عالی و جذاب که تا پایان بازی برای شما سورپرایز نگه خواهد داشت. شخصیت پردازی بسیار جالب و دوست داشتنی همه از نکات خوب بازی بودند. موتور بازی نسخه دستکاری شده قبلی بود که انصافا بسیار خوب قدرت نمایی کرد و به خلق تصاویری زیبا همت نمود. اولین بار در عنوانی از سری ندای وظیفه شاهد کنترل هلی کوپتر و یا اتومبیل بودیم! بازی در میدان نبرد ویتنام نیز ادامه پیدا کرد. کار به سازمان سیا و حتی خود پرزیدنت نیز کشیده شد و ما شاهد چهره ایشان در بازی نیز بودیم. خلاصه بازی دارای بسیاری از نکات قابل توجه چه در ضمن گیم پلی و چه در متن داستان بود و رضایت همگان را تقریبا در پی داشت. بعد از موفقیت چشمگیر نسخه عملیات سیاه کار به دستان INFINITY WARD سپرده شد.

call of duty 09

بله ادامه بازی جنگ مردن با نام جنگ مدرن ۳ قرار بود که منتشر شود. این نسخه از بازی به انتشار درآمد. باز هم شاهد عملیاتهای خونین و زیبایی بودیم. داستان کماکان زیبا روایت میشد و با کشته شدن شخصیت اصلی بازی یعنی مک تاویش گیمرها بیش از پیش به اعتیاد خود به این سری بازی دامن زدند. اما نکته قابل توجه مثل همیشه, ما شاهد تغییرات خوب در بخش گرافیک بازی نبودیم و شاید دلیل اصلی نارضایتی برخی ها همین مورد بود. امتیازات بازی کماکان بالا بود ولی به اندازه نسخه قبلی نتوانست امتیازات را جارو کند. انتقام کاپیتان پرایس با آن سیگار برگ پردودش در انتهای بازی بسیار سینمایی انجام شد و باید بگوییم اخراج دو مدیر اسبق این شرکت درست است تاثیرات خود را داشت ولی باز هم این نسخه از بازی توانست خرک خویش را به مقصد برساند. بعد از عنوان جنگ مدرن ۳ باز نوبتی هم که باشد نوبت به شرکت خوش ذوق تریارچ میرسد که مجددا هنرنمایی کند. تریارچ اینبار با قسمت دوم بازی عملیات سیاه بازگشت یعنی BLACK OPS 2.اینبار نیز عنوان بلک آپس ۲ مانند نسخه اولش نتوانست موفقیتهایی بدست آورد ولی اینبار قرار شد تا داستان خطی جلو نرود. یعنی بازیباز حق انتخاب داشته باشد در روند داستانی و مرگ شخصیتها و یا ادامه حیاتشان! خوب اینبار نیز مانند همیشه شاهد شخصیت پردازی و داستان خوبی از سوی تریارچ بودیم اما گیم پلی بازی با توجه به اینکه به آینده سوق پیدا کرده بود خیلی نتوانست مانند نسخه های قبلی بازی در دل مخاطبین جا باز کند این را میشد در کامنتهای گیمرها در سایتهایی چون گیم اسپات رصد کرد. اما به هرحال باز هم این عنوان فروش خوبی داشت و عنوان قابل قبولی بود. چیزیکه مجددا صدای هوادارن را درآورد عدم پیشرفت کافی در بخش گرافیک بازی بود. ماجرا ها به همینجا ختم نشد. باز سر و صدای زیادی به پا خواست که قرار است جنگ مدرن جدیدی به میدان آید. خیلی ها عنوان روح را برای نسخه بعدی مطرح میکردند و حتی سر و صدایی مبنی بر حضور ندای وظیفه در فضا!! اما تمام این شایعات رد شد تا اینکه نام نسخه جدید این سری ارواح لقب گرفت. عنوانی که ادامه هیچ کدام از نسخه های سری بازی نخواهد بود و قرار است داستان جدیدی را روایت کند و شخصیتهای جدیدی را به میان آورد. سازنده این نسخه نیز INFINITY WARD خواهد بود که طبق گفته هایشان قرار است بهترین نسخه در بین تمام نسخه های بازی ندای وظیفه باشد.

اما باید بگوییم نسخه های دیگری از بازی با نام جاده ای بسوی پیروزی برای PSP که نسخه ای از بازی شماره سوم هم بود. با عنوان FINAL FRONT که برای PS2 عرضه شد و بازی در مناطق مختلف جهان جریان داشت. مجموعه هایی از بازی با نام CHEST,WAR و… نیز منتشر شد که شامل دو یا سه نسخه از بازی برای پی سی یا کنسولها بودند.

call of duty 04

سری بازی ندای وظیفه جا را در دل مخاطبین بی شمارش باز کرد. پولهایی بسی زیاد را به جیب سازندگان و ناشرش قرار داد. منتقدین زیادی را مجبور به گشودن لب برای تحسین و تقدیر وا داشت. همه ما گیمرهای دنیا و ایران خاطرات شیرین زیادی را با این سری بازی داشته ایم. خدا را شکر میکنیم که هنوز که هنوزه قرار است نسخه های متعدد دیگری از بازی را نیز شاهدش باشیم. قرار است بهترین نسخه این سری را تجربه کنیم. ندای وظیفه خیلی سال قبل سورپرایزهای بزرگی را برای ما رقم زد. از تغییرات بنیادی در موتور بازی از نسخه اول به دوم بازی بگیرید تا تغییر شالوده بازی از جنگ جهانی دوم به جنگ مدرن. خاطراتی که هیچوقت از یادها نخواهد رفت. کاپیتان پرایس ها,وودزها,مک تاویش ها,گوست ها,ماکاروف ها و…همه و همه در قلب بازیبازان قرار دارند و امیدواریم در نسخه جدید این بازی شاهد تغییرات بنیادی چه در داستان و چه در بخش گرافیکی باشیم و لذتش را ببریم.

ندای وظیفه

ندای خاطرات

ندای ما دوست داشتن توست, به امید روزی که اقتدار همیشگی تو را ببینیم و لذتش را ببریم.

  • Chaas

    Chaas

    • ۱۳۹۵/۰۳/۰۷ - ۰۸:۱۵:۵۶

    I'm greftaul you made the post. It's cleared the air for me.

  • Storm

    Storm

    • ۱۳۹۵/۰۳/۰۷ - ۰۹:۳۱:۴۱

    I din'dt know where to find this info then kaboom it was here.